AMZS - kaj se zgodi ob trčenju avtodoma in osebnega vozila?

Datum objave
Kategorija
Statistika

AMZS je v sodelovanju s tujimi avtoklubi preveril, kakšne so posledice trčenja bivalnega kombija - vana in osebnega vozila. Vani so v zadnjih letih zelo priljubljeni, zato jih je zanimalo, kako varne so osebe ob prometni nesreči in kako na morebitne poškodbe oseb vpliva dodatna oprema ter velika masa vozila.

Avtodomi so vse bolj priljubljeni

Prodaja avtodomov vsako leto narašča in v Nemčiji so letos do konca avgusta prodali 58.112 novih avtodomov, kar je 28 % več  glede na lani. Tako so letos presegli številko 600.000 registriranih avtodomov. V celotni Evropi je registriranih 2,1 milijona avtodomov in po številu Nemčiji sledi Francija, kjer imajo nekaj več kot 500.000 avtodomov in Velika Britanija ter Italija z 250.000 avtodomi.

Pri nas je prodaja avtodomov letos nekoliko padla, a kljub korona krizi je bilo do konca julija prodanih 242 avtodomov ( -21 %), tako da je skupna števila že blizu 6.000.

Vani že predstavljajo 40 % delež

V zadnjih letih so zelo priljubljena oblika počitniških vozil tudi bivalni vani, za katere so odločajo predvsem pari, upokojenci in družine z enim otrokom, ki si želijo aktivnih počitnic.

Po podatkih mednarodnega karavaning združenja CIVD je v letu 2019 delež vanov predstavljal že 40 % vseh prodanih avtodomov v Evropi. Tudi v Nemčiji je letos delež vanov znotraj počitniških vozil poskočil na 46 %.

To je tudi vzrok, da so se avtoklubi odločili preveriti, kako varna so ta vozila in kaj se ob trku dogaja z vgrajenim pohištvom, kuhinjsko opremo ter dodatno kamping opremo, ki jo običajno popotniki prevažajo s seboj.

Trk avtodoma in osebnega vozila

Največ vanov je narejenih na osnovnem vozilu Fiat Ducato, ki mu naknadno v tovarnah vgradijo počitniško opremo. Tudi v novomeški tovarni Adria Mobil imajo takšne modele vanov Twin, ki ob različnih postavitvah in opremi omogočajo prevoz in spanje za 2 - 4 osebe.

V čelnem trku pri hitrosti 56 km/h so simulirali nesrečo vana in osebnega vozila na cesti izven naselja. V kombi so naložili vso potrebno počitniško opremo, oblačila, napolnili kuhinjo s hrano in pijačo ter dodali dve jekleni plina.

Tako je bilo vozilo s štirimi potniki pripravljeno za potovanje in na meji najvišje dovoljene mase 3.500 kg. V nasproti vozečem osebnem vozilu je bil samo en potnik oz. lutka, skupna masa vozila pa je bila 1.720 kg.

Trčenje je pokazalo, da je zaradi velike razlike v masi prednji del osebnega avtomobila ob trku izpostavljen skorajda za polovico večji energiji kot avtodom.

V obeh vozilih je prišlo do poškodb potniške kabine in sklop nožnih stopalk je povzročil hude poškodbe nog obeh voznikov. Voznik avtodoma je še posebej ogrožen za poškodbe tudi v predelu glave in prsnega koša, sovoznik pa jo je ob takem čelnem trčenju odnesel precej bolje.

Do poškodb je prišlo tudi pri potnikih na zadnjih sedežih van-a, saj se je ob trku naknadno vgrajeno leseno podnožje sedežev prelomilo. Oba potnika sta utrpela hude poškodbe glave in trupa. Zaradi poškodbe lesene sedežne konstrukcije je prišlo do zdrsa oblazinjenja in potnik v takem primeru lahko z glavo udari v nezaščiten kovinski okvir nosilca sedeža. Otrok je sedel v otroškem sedežu, ki je nudil dodatno zavarovanje, tako da ni prišlo do trka z glavo v okvir.

Na obeh vozilih po trku ni bilo mogoče odpreti voznikovih vrat, enako tudi drsnih vrat na vanu, kar bi otežilo dostop reševalcem.

Bivalni del z nadgradnjo, posteljami, kopalnico in pritrjenim tovorom v prtljažniku so dobro prestali trčenje in niso predstavljali nevarnosti za potnike. Varnostni ventil plinske napeljave je ob trku poskrbel za prekinitev oskrbe s plinom in tako zmanjšal nevarnost požara.

Najbolj poškodovan je bil kuhinjski del s predalčniki pod pultom, tako da so posoda, stekleni kozarci in hrana ob trku poleteli vse do voznikovega sedeža. Problem je, da so kuhinjski elementi med seboj povezani le z lesnimi vijaki, kuhinja pa ni dovolj dobro pričvrščena v karoserijo.

AMZS preskusni test je pokazal, da tudi vani zaradi velikosti ob trku niso tako varni kot mogoče izgledajo in da veljajo nekatera pravila, da je vožnja še bolj varna. Najprej je potrebno že ob pakiranju prtljage poskrbeti za varno razvrstitev v avtodomu, potem pa naj vedno velja - greste na počitnice, zato na poti ne hitite!

In še nasvet, kar vidimo, da se v avtodomih pogosto dogaja - med vožnjo naj se potniki ne sprehajajte po vozilu, še manj pa spijo na posteljah. Ob nesreči bi znalo biti usodno.

Še več informacij testnem trku in o priporočilih za izdelovalce van-ov in njihove uporabnik dobite na - AMZS.si >>